tisdag 28 december 2010

Godmorgon!

Natten har varit lugn... Jag hade "lilla julafton" i går med en av mina goa vänner. Fick bla en deckare...tog den med när jag la mig och började läsa....spännande...släckte sent eller tidigt...beror ju på hur man ser på dygnet...Har nu tagit en morgon runda det knarrar under fötterna...
Ja men för att återgå till MAT I JULETID så har det för mig blivit att tänka till rejält på hur jag äter. Jag dumpar ju ganska snabbt när jag inte äter vad som behövs, och det är ingen trevlig upplevelse. De första åren efter Gastric Bypass operationen så hade jag ju inte riktigt någon koll på hur mycket och vad jag kunde äta för att fortfarande må bra. Att blanda av allt är helt omöjligt även om jag tar bara 1 och liten klick av allt. Så därför blir det inga blandningar av kött & sill för det går inte. På juldagen dukade jag upp Julbord på plats fanns släkten ifrån Norrland mina barn o barnbarnet och deras pappa.

På bordet fanns:

  • Kokt potatis
  • Jansonsfrestelse
  • Inlagd sill
  • Prinskorv
  • Julskinka
  • köttbullar 
  • Rökt lax
  • Lamfiol
  • Kalvsylta
  • Rödbetssallad
  • Brysselkål i panna
  • Rödkål riven men granatäpple&apelsin bitar
  • vitlökskorv
  • Broccoli med vitlök
  • Hårt & mjukt bröd
  • Julost
Det jag städat bort är revbensspjäll, omelett, ägghalvor o flera sillsorter bla.. Jansonsfrestelse i 2 varianter har funnits,där har jag tagit bort anjovisen och haft i skinka i stället kallat den för (barnjanson). 

Jag valde att äta:

  • Lamfiol
  • Julskinka
  • Brysselkål
  • Rödkålssalladen
  • Broccoli med vitlök
  • En skiva hårt bröd där la jag julskinkan
Till frukost åt jag 2 knäcke med Julskinka på och när det var dax att äta middag valde jag kalvsylta med Brysselkål. Fruktskålar finns både här o där med alla möjliga sorter... Jag har fått höra både det ena och det andra om hur jag väljer att äta när det är jul eller andra högtider, men det går ju liksom inte att äta mer bara för att alla andra gör det. Och det bästa med allt är att jag slipper sitta efter maten och fråga mig själv varför åt jag så mycket? att jag inte slutade i tid? det var ju så gott så jag tog lite till? Ja men så är det ju för många........men för mig är den tiden ÖVER det är så himla härligt att MÅ SÅ BRA och känna sig så pigg fast det är massa mat... som jag numera kan avstå utan problem...Det är ju då inte operationen i sig som löser detta. Utan det är just jag som gör och gjort jobbet att komma hit som är den vinnande i matchen. Operationen ser ju "BARA" till att jag kan äta mindre. Inte vad jag stoppar i munnen, det måste jag ju lära mig själv och göra rätt resten av mitt härliga LIV.....för det är ju livet som pågår JUST NU!!!!


Kram o hej vi hörs snart igen! Mia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar