måndag 27 december 2010

Min Julmat..på julafton..

Det man lovar ska man hålla....De tycker jag är viktig, så blev det inte denna gång.Men här kommer det lite försenat, hur jag har ätit i julhelgen och vad för mat jag serverar på juldagarna. Jag har ju alltid älskat att laga mat och bakat i massor. Både åt oss i familjen och till andra. Men under årens lopp har jag ju ändrat hela min livsstil ganska så rejält. Jag tycker fortfarande att det är himla kul att laga mat & det är ju så mycket nyttigare nuförtiden. Jag kommer ihåg första julen efter min Gastric Bypass operation, vi firade den hemma hos min mamma, jag tyckte allt luktade så illa så jag valde att vara i ett annat rum. Så är det inte nu förtiden tack och lov. De senaste åren har jag inte serverat julbord på Julafton!!!! Utan extra god mat av annat slag. Och på Juldagen har det dukats upp julbord med julmat av alla olika slag. Tänkte skildra hur jag äter numera när det är jul och vad som serveras på bordet. Det är ju alltid val i livet!! Jag vet ju idag vad jag mår bra av. Och vill må bra även när det är jul.


Så här så det ut på julaftonsmiddagen:

  • Potatis & rotfrukter ugnsbakade med vitlök och massa kryddor
  • Lamfiol 
  • Helstekt fläskfilé med sambaloelek, ostronsås & sesamfrön
  • Tzatsiki
  • Bearnesås
  • Wokad broccoli med vitlök
  • Grönsallad med tomat,majs
  • Rödkålssallad med granatäpple & apelsinbitar med olja, vinäger o svartpeppar
  • Hårt o mjukt bröd med bregott
Efterätten såg ut så här:

  • Ris á la malta
  • Saftsås
  • Clementiner
  • Knäck
  • Aladinask
  • Aftereight ask
När tomten lämnat oss var det dax för:

  • Kaffe
  • Saffran
  • Mjukpepparkaka
  • pepparkakor
  • Chokladbollar med cocos/pärlsocker på
Dryck till maten var vatten, cocacola & julmust.

På min tallrik fanns det lite av följande:
Lamfiol, fläskfile, rotfrukter, tzatziki, rödkålssallad & grönsallad. jag dricker ju inte så speciellt till maten, men sippar på vatten. Till efterätt tog jag ½ clementin och 2 knäck. När det efter några timmar var dax för kaffe efter tomten så blev det, ja just kaffe med lite saffran och 2 pepparkakor..Under Julaftonskvällen slank det ner den "vita" i chokladasken o ett par aftereight ........
Så här såg det inte ut förr utan då åt jag av allt och tänkte inte så speciellt mycket på att det var kopplat till hur jag mådde. Numera har jag inga problem med att laga och ställa fram av det jag inte alls äter, men det har varit en resa dit. Men jag tycker ju att att alla får bestämma själv vad de äter....Och jag laga ju gärna till, även om det är mycket som ser annorlunda ut nu mera.  Julbordet som stod framdukat på juldagen har ju fått ett annat stuk under årens lopp. I morgon kommer det julbord o vad jag får i mig av det....Ja jag lovar att det blir i morgon...För då behöver jag inte stå i bank kön halva dagen som jag gjort idag..de sög vill jag lova. Dessutom var det ju inte åt mig utan min far som jag köade..

"Smaken sitter i munnen inte i magen"


Kram Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar