lördag 25 december 2010

Puh & jag...

Nalle Puhs framgångsrecept!
Man måste inte ha ett perfekt minne för att ha framgång, för man kan alltid skriva upp det som inte får glömmas. Det är vad Puh ( ibland en Mycket Glömsk Björn) skulle göra om han bara visste hur det skulle gå till ( det är alltid "hur" han har problem med),
Men Phu kan inte skriva, så därför använder han den här minneslista för att vara säker på att han inte avviker från vägen mot framgång. Eftersom du är en sådan männsika som gillar björnar har han, vänligt och omtänksam som alltid, sagt att du också för lov att använda den.

Envar måste definiera vad framgång är:
I Puhs och Främlingens länder heter framgång "success"  S+U+C+C+E+S+S
S Särskilj en av dina drömmar. Välj ut det som du verkligen skulle vilja uppnå, att det där som du skulle vilja göra eller rentav det yrke som du skulle vilja utöva. Bestäm dig för vad du drömmer om utan att fundera på hinder eller på hur svårt det kanske är att förverkliga drömmarna.
U Utgå från drömmen och bestäm ett mål. Ett mål är det resultat som man arbetar för. Det finns inga begränsningar för det som du kan önska dig. När du förvandlar drömmen till ett mål ska du göra drömmen specifik, konkret och definitiv. Ett exempel: Om du drömmer om att bli rik kan målet vara att äga SEK 95 500 125 Inom tio år. Dela in målen i antingen långa eller kortsiktiga (ett halvår eller mindre är kortsiktgt).
Glöm inte MÅLGÅNG:
Möjligheter har vi alla.
Ålägg dig att välja målen med omsorg, för det är du som ska uppnå dem.
Lång-och kortsiktiga mål bildar en helhet. Lägg till nya mål i takt med att du uppnår de ursprungliga.
Gotta dig åt att lyckas med verkligt ambitiösa mål.
Åsidosätt inte konkreta mål om du vill nå framgång. Specificera noga när du fastställer och antecknar målen.
Nonchalera inte de långsiktiga målen. I regel får vi största tillfredsställelse av att nå de långsiktiga målen.
Godta inte konflikter mellan målen. Bestäm hur du ska prioritera mellan dem, revidera dem eller behandla konflikter mellan dem med problemlösningsmetoder.

CKläck en plan. En plan är en lista på det vi måste göra, i rätt ordnig, som för oss från den plats vi är nu till den plats där vi vill vara.
Gör en lista på de enskilda steg som kommer att föra dig till målet. Identifiera de tre komponenterna i varje steg:

  • Vad ska göras?
  • Vem ska göra det?
  • När ska han eller hon göra det?
Gör delarna i planen lättare och inför milstolpar genom att bryta ner målen i mindre komponenter och arbetsuppgifter så att du kan bedöma vilka framsteg du gör. Dra inte förhastade slutsatser. Om ett steg verkar omöjligt kan du undersöka o det kan brytas ner i enklare delsteg.Ett avhängigt steg är ett steg som är beroende av att ett annat, tidigare steg först fullbordats. Oavhängiga steg kan i regel klaras av när som helst.
C Se över resurserna. En resurs är någonting som är färdigt att användas eller kan tillgripas vid behov.
De 4 huvudsakliga resurserna är tid, pengar, kunskaper och färdigheter. Granska din plan vilka resurser behövs? Ta fram resurserna eller ordna så att de finns tillgängliga närde behövs. En inventering av färdigheter är en lista på allt det du vet att du kan göra.

  • Glöm inte att fördigheter kan överföras
  • Räkna upp allt det som du är duktig på eller har erfarenhet av
  • Ta bara med de färdigheter som du ärligt känner att du klarar
E Erövra fler färdigheter och mer kunnande. Ditt mål kräver kanske färdigheter som du inte har just nu eller mer kunnande än du äger. Identifiera vad du behöver. Ta reda på vilka resurser som finns tillgängliga. Sätt av tid till att skaffa och träna på dessa färdigheter.Träning ger resultat. Träna så ofta du hinner. Träna med ett syfte i sikte.Var realistisk och tålmodig när det gäller framsteg. Belöna dig själv när du når delmål/mål.
S Slösa inte bort tiden. Vad är tid? "Tid är det som kommer mellan olika saker" Man kan inte styra tiden! Styr ditt sätt att använda tiden.

  • Existenstid (tid för sömn,lek måltider) mm får inte minskas
  • Registrera ditt sätt att använda tiden, stämmer det med verkligheten
Hur använder jag mig av min tid bättre?

  • Schema för individualitet, kreativitet och flexibilitet
  • Undvik att bli störd, minimera allt rutinarbete
  • Delegera 
  • Dela arbetsuppgifter med andra , tillhörighet, lagarbete mm
Alla sorters aktiviteter består av 3 delar:

  1. Förbereda aktiviteten
  2. Fullgöra aktiviteten.
  3. Få undan allting när aktiviteten avslutas.
S STARTA! Ta dig samman, organisera dig och sätt fart! Den mest fantastiska plan i världen är värd noll och inget om den aldrig sätts i verket.
För att lyckas måste du börja. Skjut inte upp arbetet!
Kinesiskt ordspråk: 
" Det finns många vägar upp till bergets topp men utsikten därifrån är alltid densamma. Må din väg bli lätt och rak, och glöm inte att njuta av utsikten".


Ja varför kom denna text ut mitt i allt julfirande??? Jo för det är mycket av det som står i Puhs text som gör att det är lättare att leva om man vet vart man är på väg! Det har ju för mig stor betydelse hur jag äter. Som jag skrivit tidigare åt jag mycket förr av andra anledningar än till att må bra och ge kroppen energi. Vilka träffar jag och hur påverkar det mig? Relationer träffas bara för att det är JUL?? Nej jag gör ju inte så längre. Träffar de jag vill och de jag mår bra av. Ett givande och tagande..I morgon tänkte jag skriva om hur julbord ser ut hos mig NU för tiden och vad jag äter av det. Andra alternativ av mat. För efter min Gastric Bypass är det för mig helt omöjligt att äta som jag gjorde innan..= traditionellt julbord vad är det??

Nu ropar min säng på mig. Dax att sova & drömma mysiga drömmar.


Kram Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar