tisdag 21 december 2010

Recept på Matbröd!

Jag tycker att det skall vara både roligt, gott, enkelt  o billigt att kunna baka sitt egna bröd. Man skall helt enkelt få mycket för pengarna. Och det tycker jag att denna deg ger mig...Delar med mig av detta recept. Som det går  att blanda i det men vill ha i. Olika smaker vill vi ha. Så då kan man leka sig fram med vad man vill ha i...som torkade frukter, nötter, mandlar, gryn av olika slag.mmmmm  Idag blev det så här när jag bakade:

3 Limpor i form eller på bakplåtspapper:
Jag gjorde 1 i form och 2 på papper.

1 liter vatten
2 påsar torrjäst
½ tsk salt
2 msk sirap
3 ägg
1 dl havregryn med fibrer
1 dl krossade linfrön
1 påse aprikoser
½-3/4 dels påse rågsikt

Degen skall vara ganska lös. Bara jäsa 1 gång, ca 20 min. Grädda i 200 g ca 20-25 min.Långt ner i ugnen. Efter gräddningen pensla brödet gärna med vatten om du inte vill ha ett hårt skal på brödet..Går utmärkt att frysa in...om ingen hinner äta upp det innan...

Lycka till med brödbaket!

För mig är det ett skapande att kunna forma olika saker med en deg så mitt bröd ser ganska olika ut för varje gång..andan faller in och det bakas..

"Det omöjliga tar bara lite längre tid"


Kram Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar