onsdag 1 december 2010

Bukplastik!

Jag vill påstå att åren går väldigt fort...den 30 Nov 2005 gjorde jag min Bukplastik på Karolinska Sjukhuset. Det är hela 5 år sedan jag vaknade upp med platt mage!!!! Jipppi och den är platt fortfarande och kommer alltid att vara, ja så länge jag får behålla hälsan och styr över vad som stoppas i munnen förstås...Vi har ju 2 hjärnhalvor och ibland pågår en diskussion mellan "dessa 2" vad som skall in i munnen och inte...
Nästan 2 kg hud togs bort, jag gjorde en så kallad "stor bukplastik" där de skickliga läkarna lyftade hela min bukhud, de snittade hela vägen från naveln och upp till brösten och från höftben till höftben. Drog huden mot mitten av kroppen och fixade galant till det hela. I dag ser jag knappt mina ärr..Allt gick väldigt bra just , jag fick gå hem efter 2 dagar..Återbesök o allt såg fint ut...Men efter ca 3 v började det hända, jag fick  feber kände mig rätt dålig åkte in igen fick penecillin, hem igen...men det blev inte bättre just då!!! Dagen före julafton 2005 vaknade jag på morgonen riktigt dålig vill jag lova, min mage vid naveln var stenhård och det bubblade från ett litet sår i ärret.....Jag ringde till avdelningen..orden löd. Kom genast in till oss!! Jag svarade ja med ganska svag röst - de frågade har du någon som kan hjälpa dig in? ja det har jag. Det blev inläggning med penecillin dropp akut buköversikt ja allt bara hände. Sen kom läkaren och berättade att jag hade en stor varbildning i buken så det planerades för ny operation!!!!! På Julafton rullades jag in på operation igen, nytt ingrepp de öppnade men bara en liten bit och tog bort det som inte skulle vara där.. Jag fick drenage slangar och blev riktigt ompysslad. Jag hade fått en enkel rum och personalen var helt underbara. De fixade till det så det blev lite julstämning för mig på rummet. När jag vaknat upp igen och återvände till avdelningen väntade mina barn och min dåvarande man på mig. Deras oro över mig förstod jag inte då och inte heller hur illa det var med mig. Att sakta komma tillbaks efter den upplevelsen tog sen tid jag var sjukskriven i över 3 månader..På Annandag jul frågade personalen om jag skulle vilja åka hem en stund på permission!!! Ja det gjorde jag, väl hemma fick jag fira lite jul med barnen, men ganska snart var jag tillbaks på sjukhuset igen. Den julen såg jag tomtar i många dimensioner...Jag vill inte skrämma någon med denna berättelse, utan bara fortsätta och berätta från mitt hjärta att livet inte alltid är och har varit så enkelt..Jag ångrar mig inte alls på något vis att jag gjort min bukplastik..Det är ju den som gjort det möjligt att idag klä sig på ett sätt som skulle vara helt omöjligt om jag haft min "påse med hud" kvar på kroppen....

"Erfarenhet är inte vad man upplever. Det är vad men gör med det man upplever"


Kram Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar