tisdag 3 maj 2011

Frågor! Kring Gastric Bypass & Eftervård.

Det finns så många obesvarade frågor bland Gastric Bypass opererade. Det känns ibland rätt förvirrat att träffa opererade som inte alls har någon specifik eftervård. Frågorna är många och väldigt varierande. Det handlar om flyt perioder. Det handlar om hur man blivit ordinerad olika vitaminer. Hur man mår efter en operation..Det är ju väldigt indivduellt så klart. Finns det några dolda bakomliggande orsaker till övervikten??? Finns det diabetes?? Finns det missbruk i form av mat/alkohol/tabletter/socker/mm?? som inte kommit fram innan operation för "man är så lycklig att man fått" operationen godkänd? Kanske inte varit helt ärlig mot sig själv och doktorn...
De opererade sjukhusen är ju både i landstingets drift och privat. I landstinget där är det budget som bestämmer vad patienten får till stor del och i vilket landsting man tillhör..Därför är det så olika för alla som är opererade på det viset..(budget)
Är man opererad privat är det annorlunda. Där finns det eftervård i all oändlig tid...(om man vill). Jag är ju själv opererad 2 ggr tillhör den patientgruppen som är privat opererad.

Varför sitter jag på kammaren och funderar över detta?? kan man ju undra...Jo men visst finns det en förklaring på det hela..Att jag med min samlade erfarenhet att gå ner i vikt och behålla vikten..Nu över 5 år..och med den kompetens jag har skaffat under de senaste 10 åren. I form av utbildningar i Personligutveckling, Personligt Ledarskap, Kostrådgivarutbildning och Alkoholrådgivarutbildning. Snart kommer min kurs i Mindfullness  att bli verklighet.... 


Jag arbetar med Kost & hälsa..Livsstilsförändringar...Mitt hjärta Brinner för just ER alla som är opererade och inte riktigt hittat rätt i vad/hur/varför/ frågorna.. Så jag blir extra glad när jag får klienter med den problematiken...Jag har ju själv varit där - så jag VET hur det kan kännas...


Inom kort kommer jag att starta grupp  för alla som vill behålla sin viktminskning för EVIGT..(opererad eller inte har ingen betydelse)


Är du PÅ alla redan?? Hör gärna av dig DÅ..
BEATCH  2011 kan ju vara ett av delmålen...Beatch 2012 De större målet..


En underbar dag är nu till ända....Lev väl..Så hörs vi snart igen...// Mia







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar