söndag 8 maj 2011

Hur blir nästa vecka?

Tog bilden i morse..så vackert...

Ja men hur ska jag veta det idag, så här på söndags morgonen??? Har DU blivit galen kanske någon tänker... Innan jag gjorde min Gastric Bypass operation så var jag en planerare i mycket...Hur ska veckan gå ihop? Vad ska vi äta till midddag? Vem hämtar & lämnar på dagis? Ja även jag har ju haft små barn...tiden går fort.... Men efter den sista operationen så har jag blivit EN riktig planerare..på just maten/motionen....resten behöver jag inte tänka på så mycket längre...
För att jag skall "hålla" mig på MOTORVÄGEN inte ta några avfarter så har jag verkligen fattat galoppen av att veckoplanera på riktigt...
Hur gör jag DÅ??? Förbereder på söndag! Lagar till lite olika maträtter så här på söndagsmorgonen...så det finns i några dagar...matlådor i frysen bara öppna dörren och ta en.....Det kan vara Kyckling gryta, Köttfärssås, pannbiffar, Qinua sallad..... kokar ett lass med ris/bulgur....ser till att det finns massor med grönsaker hemma.....oftast  räcker det till torsdag som blir "restdagen"..Sen kommer helgen med goda matinslag....Åter igen en ny söndag.....visst snurrar det rätt fort....Jag har upptäckt att jag sparar tid - pengar -energi - på massa tankar om vad jag skall äta....Nu behöver jag bara öppna kylskåpet och ta ett beslut VAD vill jag ha idag.....För mig fungerar det super duper bra....Hoppas DU kan få en liten fundering på om det skulle fungera för dig....Vem vet.....

Just nu står det kyckling gryta på spisen och pannbiff i ugnen.....Pannbiff i ugnen är kanon bra och göra...man slipper allt stekos dessutom...
Pannbiff i ugnen recept...

  • Köttfärs 10-12% fett ca1 kg
  • riven lök, vitlök,chili
  • vatten ca 2-3 dl
  • ägg 2 st
  • lite ströbröd
  • krydda efter smak
  • soltorkade tomater
Blanda allt lägg i ugnsformar stoppa i soltorkade tomater om du vill...stek i ugnen på ca 250 grader ca 12-15 min ganska högt upp i ugnen...Kan ätas med bara grönsaker o Wok eller ta med ris/bulgur/Qinua vad du vill njuta av...

Smaklig måltid önskar jag DIG!!!!


Kram Mia

4 kommentarer:

  1. Mmmmmm Mums!Smart att matplanera. Men vilket motstånd jag kände att laga en massa mat på söndagsmorgonen! Det är verkligen en mysardag för mig. Funderar lite, söndagkväll är min planerarstund.
    Nu ska jag äta lite frulle!
    Tjingeling,
    inger

    SvaraRadera
  2. Mysardag låter härligt....Jag myser när jag står vid spisen...ja hur knäppt kan det låta....

    Njut av dagen...sola lite åt mig med..ha ha..

    Soliga hälsningar Mia

    SvaraRadera
  3. ..låter bra med planering..men nja jage oxå lite lat att göra storkok...

    SvaraRadera
  4. Visst är det härligt att vi är olika...Jag gillar o göra mycket...dumt o smutsa ner för lite i köket....

    Tjing../Mia

    SvaraRadera