söndag 19 september 2010

Då & Nu

Jag har ju alltid älskat att lagat mat & bakat. Skulle nog hellre kalla det för ett skapande i köket.. Förr gick jag alltid med ett förkläde på magen när jag var hemma. Bakade nästan varje dag  något åt oss i familjen eller till någon annan familj..Lagade mat till oss och även till andra familjer när det skulle vara större volymer, födelsedagar mm. 

Nu mera bakar jag bra till födelsedagar, eller när lilla barnbarnet snällt frågar. Eller när det ringer någon vän som behöver hjälp så skapar jag ihop något. De vet att det fixar sig bara de hör av sig i tid.

Jag blev om opererad november 2000, till en Gastric Bypas o de har ju varit helt underbart. Det var efter denna operation som jag fattade galoppen på riktigt allvar att jag måste ändra om mitt tänk och framför allt vad jag åt. Planering planering. Ja jag började se till att det som var bra för oss att äta allt fanns hemma och också tillagat.

Det har varit och är en stor hjälp för mig att det alltid finns bra mat klart. När jag kommer hem från ganska långa arbetsdagar behöver jag inte fundera på vad jag skall äta. Utan vad väljer jag av det som finns färdiglagat. 

Oftast tar jag 1 timme på söndag och fixar till det på. Ett par saker går i ugnen och något i grytan. 
Det är svårare att falla för frestelsen, av sådant jag inte mår bra av att äta när jag gör denna planering. Tid och pengar sparar jag nog på också. Och de kan jag ju göra något roligare av än fundera på vad jag skall äta idag.

Idag åt jag Pannbiff med soltorkade tomater körda i mixer, blandat med olivolja.
wokade grönsaker, lite bulgur & tzatsiki...mums så gott de va..

"Det finns ingen glädje som kan mäta sig med den att  tjäna andra"

Kram Mia




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar