fredag 24 september 2010

Matdagbok!

Det är grejer det. Det har varit som min bästa kompis mellan varven. Det var när jag började gå upp i vikt igen efter min första övervikts operation som det var dax att börja kolla intaget. Jag tycket ju att jag åt ganska OK. Ja det gjorde jag men för ofta och det slank ned ett och annat som var mindre lämpligt. Pratade med min dietist. Hon föreslog att jag skulle skriva varje dag allt jag åt och mejla till henne 1 gång i veckan. Det var intressant att göra för mig för det var en del som slank in. Jag skulle uppge allt jag åt i uppskattad mängd och klockslag.


Det är ett väldigt enkelt sätt att hålla koll på vad och hur man äter. Dagboken skall fyllas i och följas varje dag, varje gång du äter eller dricker någonting och inte sammanfattas vid slutet av dagen, för jag lovar att det är jätte lätt att glömma bort under dagen de små ätbara sakerna som åkte in. Skriver man hela tiden blir det till slut en aha upplevelse. 


Jag skriver matdagbok med jämna mellanrum även numera för att ha lite koll på mig själv. Brukar köpa en snygg  anteckningsbok i lagom storlek så att den får plats i min väska.


"Sök inte efter alla fel, sök efter en bättre lösning"


Kram Mia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar