onsdag 22 september 2010

Dumping,vad är det?

Innan jag gjorde min Gastric Bypas kunde jag ju äta hur som helst och när som helst. Behövde aldrig tänka på sammansättningen av det som skulle ätas. Det var kanske en av anledningarna till att det blev som det blev.
Men efter operationen har jag fått lära mig att det är av  yttersta vikt att veta vad jag behöver för att må bra och inte Dumpa.


Vad är då Dumpa?


Det är ett sätt för kroppen att berätta för mig att jag inte har ätit rätt. Kanske för stor portion eller för mycket fett och sött. Kroppen säger liksom ifrån.
I börja dumpade jag ganska ofta, det tog  ibland ca 2 tim innan attacken kom. Jag kallar det för attack för det är inget jag trivs med att ha. Kroppen blir skakig kallsvettig och hjärtklappning ofta också med trötthet
Det är inte alla som har dumping.  Utan det är väldigt individuellt.  Numera kan jag kontrollera det ganska bra. Ibland när jag går ut och äter kan det hända för ögat ser ju inte allt som finns på tallriken. 
Men jag har ju lärt mig att leva med Dumpingen som en slags" varningsklocka".  Det bäst som hänt mig är ju att jag mår så kanon bra numera och kan leva mitt liv med glädje.


"Äta bör man annars dör man"


Idag blev det wok till middag, grönsaker, strimlad lövbiff  och lite nudlar....


Kram Mia







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar