onsdag 15 september 2010

Mat & Känslor

Jag tänkte dela med mig lite om hur jag ÅT innan jag blev opererad och lite känslor kring ätandet.

Innan övervikts operationen åt jag mycket kraftig husmanskost, efterrätter, bullar och kakor och drack en hel del coca cola!


Men inte alltid i rätt kombination och inte heller i rätt mängd. 

Det jag strävar efter idag och tycker är otroligt viktigt för mig det är att lära mig äta allt men i rätt mängd och vid det rätta tillfällena. Känner mig väldigt nöjd nu mera när jag kommit dit. Har kontroll mellan hungrig och känslomässigt letande i skåpen efter något att stoppa i munnen...ibland frågar jag mig själv varför står du här? och kollar som om du inte visst vad som finns hemma!!!

Den första boken jag läste heter "sockerbomben" den fick jag rekommendation av min dietist att läsa. I början var det tungt men sen när jag började förstå sammanhanget i allt så har jag läst den boken några gånger till för att lättare hålla mig på min bana. Den boken rekommenderar jag också numera till min omgivning.

Tänkte återkomma till det här med kost o meny snart och berätta vad jag äter i dag och hur jag planerar för att få tiden att räcka  till annat än att stå vid spisen..

"Hemligheten med att vara lycklig är förmågan att kunna glädjas med andra"


Kram Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar