lördag 25 september 2010

Synsätt på överviktiga?

Hur vi ser på varandra! Det har jag ju verkligen med egen erfarenhet fått uppleva på olika håll. Inte alltid med glädje.

I bland har jag trott och haft en känsla av att vara mindre värd när jag var överviktig. Att behandlas som dum eller ja ja du fattar ju ändå inte. Har i perioder varit min vardag. Blickar som också granskade hur jag åt. Kommentarer som att du kanske skulle äta nyttigare...

Tänkte skriva ihop hur det gick till en gång på mitt jobb. Det här hände för 14 år sedan.
Arbetade på den tiden på ett så kallat Servicehus med många våningar och huset var i U-form. Där sprang vi runt och hade vårdtagare lite här och där, när larmet gick kanske det var på andra sidan av U:et, ja det var långt att gå, man kanske hade en vårdtagare på toaletten när man fick ge sig av. Efter ett tag på denna arbetsplats började jag se andra möjligheter som att spara tid till vårdtagarna med att arbeta våningsvis eller i 2 plan men på varandra, ja förslagen var många. Chefen tycket att det var ett mycket bra förslag som vi skulle genomföra. Det handlade ju också om att höja säkerheter för de boende. 
Men vet ni vad den övriga personalen kallade det! JO det var ju lättare för mig att jobba när det blev mindre avstånd att gå. Det här är en sann historia. Jag stannade inte kvar där så länge, utan fick efter ett tag erbjudande om att börja arbeta med personalfrågor på en personalavdelning. Jag tackade JA till det med glädje, för där sågs jag med andra ögon..

Skriver denna text för jag är helt övertygad om att just DU som läser kanske har någon i din närhet som sitter i samma situation som jag har suttit i. Och det går att förändra, jag lovar.

Deras beteende säger ju mer om dem än vad det gör om mig, att döma för hur jag såg ut!!! Inte min kompetens/personlighet!!! Det känns bra gott nu när jag ibland stöter på någon i från denna tid, de vet liksom inte vad de ska säga. Och jag frågar glatt hur har du det nu för tiden, för jag bryr mig genuint om människor. Även de som en gång inte var för trevliga. För jag tror att de gjorde sitt bästa.

"Det finns bara en du kan förbättre: dig själv"


Kram Mia

3 kommentarer:

  1. Tack för ännu ett underbart inlägg Mia :) Du skriver värmande! Mvh David

    SvaraRadera
  2. Tack härliga du. Det finns som sagt en del att skriva om i dåtid som jag tror kan vara ett "slags verktyg" för andra. Hälsar Mia

    SvaraRadera