Är du ett superproffs? I så fall är du illa ute – åtminstone om du siktar på en karriär som egenföretagare. Gå ut i verkligheten – nu!

”Superproffsmentaliteten” ställer till med mycket trassel för egenföretagare med storslagna drömmar.
Det är samhällsentreprenören Angeli Sjöström på Processrum i Malmö som varnar för fenomenet efter att i flera år lett en rad utvecklingsprogram där hon hjälper småföretagare som vill lyckas med sina företagsidéer. 
Superproffsmentalitet är en form av perfektionism. Mentaliteten handlar om att entreprenören ägnar större delen av sitt fokus på företagets image, och att få varje liten del på plats i företaget, i stället för på det som verkligen är viktigt i början – att skaffa kunder.
– Kunder är det enda du egentligen behöver för att driva företag, säger Angeli Sjöström.
Hos många fastnar superproffsmentaliteten som ett spöke i huvudet, menar hon.
– Superproffsmentaliteten blir en broms där du aldrig känner sig tillräckligt färdig. Du börjar ta fram innehåll till broschyrer och hemsidor. Du layoutar, justerar texter och trycker upp visitkort. Du ska bara gå en kurs till, förbereda en sak till, tänka ett varv till. Du tror att allt måste vara planerat för ett år framåt. 
– Och sedan när du väl kommer i gång har förutsättningarna ändå ändrats.