tisdag 25 januari 2011

Dax igen för B12!


Godmorgon! 
Jag har varit uppe i "ottan". Tagit min morgon runda i snömodd...Hur mycket snö finns det som skall ner????? Jag längtar till vår & asfalt nu så det går att gå med bättre drag i steget...Nu slirar det rejält...På vägen hem passerade jag Vårdcentralen...Det gör jag ca var 3:e vecka då jag går och tar mina B12 spruta...
Det är något jag har gjort i 10 års tid nu...provade med tabletter men min kropp föredrar sprutor...Jag mår bättre när jag tar sprutor helt klart.Men som sagt det är ett "springande" på VC hela tiden....Men brist på B12 är ju inte att leka med!!!!!!  Jag fick järnsprutor ett tag också, men efter Gastric Bypass så har jag fått upp värdena så det inte behövs längre. Och det är jag otroligt lycklig för..Järnsprutor gör riktigt ont att få...

Kort information se nedan!!

Vitamin B12 (cyanokobalamin) 
Det är en vattenlöslig hematopoetisk (nödvändigt för tillverkning av röda blodkroppar) vitamin förekommer i kött och animaliska produkter. För att tas upp av tarmen, måste B12 kombinera med intrinsic factor, och dess ämnesomsättning är sammanlänkat med folsyra. Vitaminet är nödvändigt för tillväxt och replikering av alla kroppens celler och funktion i nervsystemet. Brist på vitamin B12 leder till perniciös anemi och andra former av megaloblastisk anemi och lesioner neurologiska.

Vitamin B12 lagras i levern. En frisk vuxen har en stor reserv utbud av B12 tillgängliga och B12 nivåer tenderar att förändras långsamt.

Nu ska jag piffa till mig lite.....ska träffa en journalist för kommande reportage...Det flyger små fjärilar i magen.....de kittlar......skönt...

"Gör denna dag till din bäst"

Lev gott o var rädd om dig//Kram  Mia


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar