torsdag 20 januari 2011

Svinalängorna!

Det är aldrig för sent att försonas

En gripande, vacker och mörk historia om en ung kvinnas konfrontation med sina minnen från en trasslig och dramatisk barndom, om hennes sorg över sin förlorade barndom och kampen om att våga går vidare.

Svinalängorna skildrar en finlandssvensk familj, märkt av missbrukarproblem, i miljonprogramsområdet Fridhem i Ystad under 60 och 70-talet. Området fick öknamnet ”Svinalängorna”. Bokens författare Susanna Alakoski växte själv upp i detta område.

Nu har jag varit på "Svinalängorna". Helt klart en djup film som säger så mycket - mycket.. Jag tror att vi alla på något sätt har kännedom över någon sk, Svinalänga.. Har du inte sett den. Gå på den. När filmen tog slut satt alla tysta en stund....Vi reste oss och gick! Jag tackade för att jag var bjuden och konstaterade att"Tack för en rolig film" får vänta men det är ju oftast roliga filmer jag går och tittar på...

"Att leva är att uppleva"

Må väl! Mia


2 kommentarer: