lördag 12 mars 2011

Från 113-68 kg!

SÅ kan det gå! Att gå ner i vikt efter överviktsoperationer...Tänkte berätta lite om hur min viktresa har varit. Ja det är så jag kallar det..En resa i att stanna kvar i sin vikt..Det är det som är jobbet!! Att gå ner i vikt det kan vi ju alla göra. Med eller utan operationer. Men att behålla sin vikt det är det som är jobbet. SÅ ser jag på det. Efter min första operation som var en Gastric Banding gick jag ner snabb 30 kg ingen var lyckligare än jag.. Fick massor med ord som va du é duktig och va bra det går för dig!!!!  Ja det trodde ju jag med att det gick bra, men sen när viktminskningen stannade av... vad hände DÅ? Det va ju här som det blev så tydligt att delar av mig inte var med på banan. Hur rörde jag mig? Vad åt jag? Mitt beteende till livet? Ja det blev en lång resa tillbaks till övervikt igen. Bandet  i magen och jag mådde jätte dåligt. Jag kräktes många gånger varje dag i över 7 månader. Kroppen stod inställd på sparlåga. Jag var tillbaks på ruta ett...

Efter 6 år med Bandet... blev det en Gastric Bypass operation november 2000. När beslutet var taget gick allt snabbt. Inläggning -  operation... När jag vaknade upp ur narkosen stod min läkare där och ruskade på en burk. I burken låg 42 gallstenar!!! Det var ju en av anledningarna till att jag mådde ganska illa... Efter opertionen kändes det som en befrielse att kunna äta igen...jag tog det lugn höll mig flytande länge och var även i  puré stadiet länge så att min kropp verkligen skulle få en möjlighet att komma tillbaks..

Vikten rasade även denna gång 30 kg rann av mig i snabb takt. Sen blev det en platå där inget hände... Denna gång stannade jag upp och börade fundera på Livets alla med och motgångar. VARFÖR händer detta igen. Här började min stora resa till ett hälsosammare liv. För denna gång skulle jag nå mitt mål... 

  • Började läsa böcker som handlade om "mat som medicin"
  • Började ändra mitt sätt att laga mat
  • Rörelsemönster
  • Relationer
  • Arbetsplatsen
  • Vem är jag? och Varför?
Hur har jag kunnat låta mig bli så överviktig? Ställt den frågan till mig många gånger.. Det är dryga 10 år sedan jag låg på operations bordet...Ingen är lyckligare än jag att jag efter 10 år mår så otroligt bra. Livspusslet har i mitt fall inte alltid varit enkelt. Jag har låtit mig blivit påverkad av omständighter. Att göra denna viktresa har givit mig så många insikter och reflektioner på många nivåer i livet. Att behöva hjälp eller bollplank det tror jag vi alla opererade behöver på olika vis. För mig blev operationen också ett öppning på en ny karriär. Då jag för flera år sen började gå kurser i personligt ledarskap som öppnade till utbildning till kostrådgivare....och den sista dörren som jag öppnade var en utbildning till alkoholrådgivare.....

Sedan 2005 väger jag ca 68-70 kg....Ge inte upp....Jag tror på dig!

Önskar en fin Lördag...Kram Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar