torsdag 3 mars 2011

Vart 5:e barn väger för mycket!


Som före detta överviktig, även som barn var jag det, ja just överviktig eller "rulltig" som det även kallades när jag var barn.. Jag har funderat en hel del på vem som bar ansvaret till  just min övervikt??  För det kan ju inte varit jag som barn som skulle haft kunskapen om vad jag borde äta och vad jag åt.. Det borde ju varit de som var vuxna runt mig som skulle haft den kunskapen...Kunskapen kanske fanns, det vill jag hoppas men just i mitt fall som duktig flicka blev det onyttiga saker om jag matades med när ja gjort något bra.. Kan man inte vis sin glädje utan fel mat och sötsaker??? Jo men visst kan man det.. jag har själv barn och inte är de sockermatade i belöning! Visst kan man ge sina barn festlig mat och även godis...men in alltid..Jag tror på sätta gränser..och det är ju vi vuxna som borde lägga ribban. Sedan när barnet växer upp och skall eventuellt börja sin resa från övervikten??? Vem är det som får det jobbigt då??? Är det inte barnet??

Det pratas ju så mycket om att  övervikten är större i förorter med lägre inkomster. Lite pengar i plånboken. Då borde de ju vara tvärtemot. För att köpa all denna halv & hel färdig mat tycker jag är dyrt. För de pengarna kan det ju bli hur mycket bra mat som helst om man köper råvaror och lagar till själv..Eller?? Problemet ligger någon annanstans är min tro.

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8653479.ab

Att det är ett problem med övervikt det har ju ingen kunnat missa??? Frågan är väl vem eller vilka som bär ansvaret?

"Att finna roten till det onda är inte alltid lätt, men vem har sagt att det skall vara lätt""

//Mia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar