lördag 30 april 2011

Korv Gryta!

 Korv är något som jag har ätit väldigt lite sedan jag gjorde min Gastric Bypass operation....Helt klart för fett för mig...Hittade denna falukorv för ett tag sedan med mycket kött i 71%  det har gått bättre att äta denna...men fortfarande i liten mängd...Men det finns ju andra runt om en som vill ha lite korv ibland!!! Och jag köper inte "vanlig falukorv" till någon längre... helt klart helt galet vad man kan stoppa i en produkt och sedan kalla det för just MAT!!!
Så nu har jag gjort en korv Gryta som får bli dagens lunch innan jag går iväg och jobbar några timmar i Butik...

Vad har jag då blandat i???:

  • ½ korv ring
  • 1 gul lök
  • 1 solo vitlök
  • chili krydda
  • svartpeppar
  • 4 färska tomater
  • 1 dl vatten
  • färsk persilja
  • 1 dl mjölk
Blandat allt utom vatten och mjölk i pannan, bryn i fettet som finns i korven rör runt till fin yta. Häll i vätskan och stäng av plattan låt sjuda på eftervärmen.....Står nu på balkongen och svalnar.....
Färsk persilja är toppen att ha hemma...Mums bara o ta en knippe ibland o just mumsa på...Innehåller ju massor med bra vitaminer dessutom...

"Smaklig måltid" 

Kram Mia





4 kommentarer:

  1. Gott gotteligottgott..korv med Mycket Kött i finns på LIDL..tyska korvar alltid 80% kött..helt suveränt gott )
    korvgryta ÄR gott..ska testa ditt receptja.
    kram Mari

    SvaraRadera
  2. Helloj i stugan!!! Då ska jag leta upp en LIDL.. Men mycket % i korven..Tack för tipset... Vi åt mycket korv för länge sen..kanske typiskt norrland?? Nu mest olika filéer..kan ju behöva variation ibland... Testa gärna receptet och återkom med Feedback.. + eller -...
    Soliga kramar/Mia

    SvaraRadera
  3. Ibland kan jag bli sugen på korv. Smakminne, doftminnen. En kokt på stan, eller en grillad på en pinne - mums! Men i köket, 15 år sedan :) En korvfavorit, men som sällan köps då min matvän i livet absolut i n t e vill ha korv, är italiensk Salsiccia! MMmmmmmums! Köp i Hötorgshallen eller liknandne, slå upp något smarrigt recept och njut.
    Ha en fin dag tjejer ;)
    Kram Inger

    SvaraRadera
  4. Salsiccia på grillen de är gott.. Korv är ju en himla snabb lösning på mat...ska kolla LIDL o deras närjag passerar...
    Njut av kvällen
    Kram Mia

    SvaraRadera